Czy Multi-Level Marketing to dobry biznes?

Niezależnie od tego, czy jesteś doświadczonym właścicielem firmy, czy nowicjuszem, być może zastanawiałeś się, czy marketing wielopoziomowy jest dobrym biznesem, w który warto wejść. Istnieją zalety i wady tej branży, ale zanim podejmiesz ostateczną decyzję, ważne jest, aby wiedzieć, co to jest i jak działa.

Legalność w Stanach Zjednoczonych i większości krajów

Pomimo szemranego modelu biznesowego, jakim się stał, marketing wielopoziomowy nie umarł. Kilka stanów ma statuty dystrybucji wielopoziomowej, które zmuszają firmę do zarejestrowania się jako zagraniczna korporacja, jeśli sprzedaje ona niezależnym dystrybutorom w tym stanie. Większość firm będzie zarejestrowana, aby płacić podatki od sprzedaży w całym kraju.

Chociaż legalność branży marketingu wielopoziomowego nie została jeszcze udowodniona, jest to z pewnością kwitnący przemysł. Jednym z godnych uwagi przykładów jest firma Amway, która z kilkuset pracowników w latach 60-tych urosła do rangi behemota z ponad milionem członków i potężnym, wielomiliardowym budżetem. Jej zaawansowana technologicznie siedziba na przedmieściach Columbus w Ohio jest magnesem dla niedoszłych dystrybutorów. Firma prowadzi również na dużą skalę portal sprzedaży internetowej, gdzie klienci mogą zamawiać produkty bez wychodzenia z własnego domu.

Legalność marketingu wielopoziomowego różni się od stanu do stanu, ale jest rzeczą oczywistą, że większość firm jest zobowiązana do posiadania zdolności prawnej do angażowania się w biz. Jednym z godnych uwagi wyjątków jest Bangladesz, gdzie handel marketingiem wielopoziomowym jest zakazany. Niektóre z bardziej postępowych stanów, jak Kalifornia, wzięły sprawę w swoje ręce i uchwaliły przepisy regulujące legalność branży. Niektóre firmy zrezygnowały z usankcjonowanego przez państwo modelu biznesowego. W związku z tym nie wiadomo, jak branża poradzi sobie w nadchodzących latach.

Struktura podobna do piramidy

W ciągu ostatnich kilku lat, piramidy stały się coraz bardziej wyrafinowane. Zazwyczaj dotyczą one firmy oferującej produkty na sprzedaż. Uczestnicy są zobowiązani do uiszczenia składki członkowskiej, jak również początkowej inwestycji. W zamian obiecuje się im wynagrodzenie za rekrutację innych uczestników. Sukces biznesu zależy od stałego dopływu nowych uczestników.

Piramidy to nieuczciwe modele biznesowe, które są nielegalne w Stanach Zjednoczonych. W przeciwieństwie do legalnych MLM-ów, które wynagradzają sprzedawców za rekrutację i sprzedaż produktów, piramidy są zaprojektowane tak, aby zwabić nowych członków do systemu, który następnie upada, gdy nie ma już żadnych członków płacących składki.

Zazwyczaj piramidy pobierają od uczestników opłatę za zapisanie się do systemu, jak również za comiesięczny zakup określonej ilości produktów. Uczestnicy są zachęcani do rekrutowania innych, ale często wahają się, czy to zrobić. Mogą mieć wrażenie, że są zmuszani do kupowania produktów o zbyt wysokich cenach lub nie kwalifikują się do programu.

Schemat piramidy działa poprzez przekazywanie opłat od uczestników na dole piramidy do tych na górze. Uczestnicy na szczycie otrzymują prowizje od sprzedaży od warstw znajdujących się poniżej nich. Uczestnicy na wyższym poziomie uzyskują znacznie wyższe dochody z rekrutacji innych sprzedawców.

Założyciele piramid otrzymują część środków, które są wpłacane przez nowych inwestorów. Mogą wypracować dobry zysk, o ile zwerbują wystarczająco dużo nowych członków, aby wyrównać swoje straty. Jednak większość promotorów traci pieniądze, gdy schemat się nie powiedzie.

Oprócz tego, że są nielegalne, piramidy są oszustwami. Założyciele systemu w sposób nieuczciwy rekrutują nowych członków. Ci, którzy dołączają do systemu, często zostają z pustymi rękami. Ponadto, oferowane produkty mogą być sztuczkami. Firma może oferować wysokiej jakości produkty jako sposób na ukrycie swoich działań rekrutacyjnych.

Branża marketingu wielopoziomowego znalazła się ostatnio w centrum uwagi z powodu domniemanych schematów piramidowych USANA Health Sciences i Vemma. Niektóre firmy marketingu wielopoziomowego zostały zamknięte przez amerykańską Federalną Komisję Handlu, ale inne, takie jak USANA, nadal działają.

Niektóre z najbardziej znanych piramid to model binarny, hybrydowy i 8-ball. Model 8-ball wymaga od uczestników zwerbowania dwóch osób przed przystąpieniem do niego. Każdy uczestnik musi zapłacić „sumę prezentową”, aby wejść, ale kapitan modelu 8-ball otrzymuje pieniądze od ośmiu osób.

Utrata kontroli nad salesforce

Niezależnie od tego, czy zajmujesz się CRM, cloud computingiem, czy najnowszym iPhonem, istnieje duża szansa, że nie jesteś sam. Nie jesteś sam w swoim dążeniu do znalezienia najtańszej gorzały w mieście. Na szczęście jest na to aplikacja. Czy jesteś na rynku nowego laptopa lub nowego pakietu biurowego, istnieje wiele opcji do wyboru. Kluczem jest wiedzieć, który jest najlepszy dla Ciebie. Jednym z najlepszych miejsc do rozpoczęcia jest ocena bieżącego zestawu potrzeb. To powinno prowadzić do bardziej świadomego procesu podejmowania decyzji. Będziesz również wiedział, że twój obecny zestaw nie jest jedynym w budynku.

Wady

Pomimo swoich zalet, Multi-Level Marketing (MLM) ma pewne wady. Multi-Level Marketing to model biznesowy, w którym firma zatrudnia dużą siłę sprzedaży, zwaną dystrybutorami. Dystrybutor sprzedaje produkty bezpośrednio konsumentom, uzyskując prowizje za każdą sprzedaż. Dystrybutorzy ci rekrutują również nowych dystrybutorów. Im więcej dystrybutorów w zespole, tym więcej ekspozycji będą miały produkty firmy.

Kiedy ludzie dołączają do firmy wykorzystującej model MLM, często słyszą to samo hasło: „Będziesz zarabiał pieniądze!”. Jednak ważne jest, aby mieć jasność co do zalet i wad tego modelu biznesowego, zanim się na niego zdecydujemy. Niezależnie od powodów przystąpienia do biznesu MLM, ważne jest, aby zbadać firmę, do której przystępujesz.

Model biznesowy jest nieco skomplikowany i wymaga sporego wysiłku. Na początek będziesz musiał upewnić się, że firma jest legalna. Oprócz tego będziesz musiał znaleźć odpowiednich ludzi, z którymi będziesz mógł współpracować. Rekrutacja to trudny i czasochłonny proces. Firma może wymagać opłaty za rejestrację i zobowiązania do zakupu produktów.

Niektórzy ludzie odnoszą sukcesy w marketingu MLM. Niektórzy zarabiają sześć lub więcej cyfr rocznie. Ale inni uważają ten model biznesowy za rozczarowanie. Produkt i firma mogą być przecenione lub plan kompensacyjny może być zbyt restrykcyjny.

Jeśli planujesz rozpocząć działalność w marketingu wielopoziomowym, będziesz chciał znaleźć renomowaną firmę. Legalny biznes ma dobre produkty, solidne etykiety i świetną obsługę klienta. Jeśli nie jesteś pewien, czy dana firma jest legalna, sprawdź w FTC. FTC opracowała wytyczne, które pomagają konsumentom uniknąć nieuczciwych firm.

Niektóre firmy MLM to tak naprawdę piramidy finansowe. Schematy te wabią rekrutów fałszywymi obietnicami wysokich dochodów. Oferują wysoką prowizję za polecenie nowych członków, ale w rzeczywistości nie wypłacają uczestnikom zbyt wiele.

Wiele osób uważa Multi-Level Marketing za nieco onieśmielający. Wielu z nich boi się, że nie osiągnie sukcesu i że zabierze im to ich osobiste relacje. Jednak wiele osób uważa, że jest to świetny sposób na zarabianie pieniędzy i poznawanie nowych ludzi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *